Powered By Blogger

Monday, December 5, 2011

Doa

40:60


Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu". Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.


Surah al Ghafir 60


Salam pada semua.

Surah Al Ghafir ayat 60 merupakan satu ayat yang selalu kita dengar.  Menyeru agar kita semua senantiasa berdoa kehadapan Allah swt dan Allah swt memberi jaminan yang apa yang kita hajatkan akan dimakbulkan. Insyaallah.

Sekiranya kita segan hendak berdoa apa yang Allah swt janjikan, kita akan menjadi ahli neraka dalam keadaan yang hina.

Kita harus sedar ada doa kita akan dimakbulkan pada masa terdekat, ada jua dimasa yang mendatang dan ada pula yang akan ditunaikan didunia akhirah nanti. Memandangkan dunia akhirah adalah yang kekal abadi sebaiknya kita terima permohonan kita ditempat yang terbaik dan yang kekal abadi. Jesteru tersebut marilah kita sama-sama teruskan ibadat kita dengan berdoa pada tiap ketika dan pada segenap urusan kita.  Moga moga doa kita dimakbulkan kalau tidak didunia kita mendapatnya di dunia akhirat nanti.

Ada ilmuwan yang mengkisahkan bahawa sekiranya Allah swt tidak menunaikan  hajat hambaNya dimasa yang terdekat ini bermakna Allah swt lebih mengetahui kedudukan yang terbaik untuk hambaNYa. Sekiranya ditunaikan juga mungkin hamba tersebut akan tidak dapat mengawal keadaan dirinya dan yang lebih parah lagi akan terus menjauhkan diri dari syariat Islam.

Jadi kita perlu senantiasa memohon doa pada tiap ketika dan masa. Pengalaman penulis sendiri, kita akan rasa gembira dan tenang selepas saja kita berdoa. Dengan berdoa kita dapat mengadu apa saja terhadap Allah swt. Jadi dengan berdoa sambil merintih pada Allah swt jiwa ini merasakan ada tempat untuk mengadu. 

Kita perlu yakin Allah swt akan tunaikan permohonan hambanya.  Diwaktu ini pun Allah swt telah menunaikan doa kita dengan diberinya pada kita pelbagai nikmat dan nikmat-nikmat tersebut tidak dapat kita hitung. Nikmat yang paling agung dan mulia ia-lah nikmat Iman dan Islam. Kemudian diikuti dengan tahap kehidupan kita yang lebih baik dari zaman silam.

Ini sendiri menunjukkan bagitu Pemurah dan Penyanyangnya  Allah swt pada hambanya.

Marilah kita bersama-sama berdoa agar Allah bukakan pintu hati kita dengan cahaya Iman dan Takwa dan kita menjadi hambaNya yang tidak jemu-jemu untuk berdoa. AMIN.

No comments:

Post a Comment